Att flytta ut

Uppsägning av hyresavtal

- lägenhet och/eller bilplats

Uppsägning av din lägenhet eller bilplats görs via "Mina sidor", alternativt skriftligen via uppsägningsblankett. Uppsägningstiden är tre kalendermånader om uppsägningen inkommit till stiftelsen senast den sista vardagen i månaden.

Uppsägningstiden inleds vid närmast efterföljande månadsskifte, det vill säga är uppsägningen oss tillhanda den 15 maj, räknas uppsägningstiden från den 1 juni och ditt hyreskontrakt avslutas den 31 augusti. Du får alltid en bekräftelse på att din uppsägning är mottagen.

Vid dödsfall kan uppsägningstiden förkortas till en månad om så önskas, om uppsägningen sker senast en månad efter dödsfallet. 

Dödsfallsintyg med släktutredning från skattemyndigheten måste bifogas för att intyga rätten att säga upp hyresavtalet.

Nycklar till lägenheten och andra utrymmen återlämnas till oss på kontoret senast kl 10.00 den dag hyresavtalet upphör. Infaller dagen på en helg eller helgdag lämnas nycklar närmaste efterföljande vardag senast kl 10.00. Mer information finns under På avflyttningsdagen.

Vid uppsägning av din lägenhet sker följande

Du som står för hyreskontraktet är, enligt hyreslagen, skyldig att inom skälig tid låta visa lägenheten för nya hyresgäster.

Du ansvarar för att lägenheten är ordentligt städad när du flyttar. Det gäller även om du anlitat städfirma. När lägenheten lämnas över till ny hyresgäst ska den vara så väl städad att den nya hyresgästen bara kan flytta in.

Kom ihåg att även förråd, uteplats eller balkong ska tömmas och städas. Är lägenheten inte ordentligt städad när du lämnar den, debiteras du i efterhand för en flyttstädning av städbolag.

Planera städningen

En flyttstädning görs inte på en handvändning. Så börja i god tid och ta det stegvis. Var gärna flera som hjälps åt, så går det som en dans – it takes two to tango!

Vid flyttstädning är tumregeln att alla målade ytor ska rengöras från damm och fläckar. Det inkluderar även svåråtkomliga utrymmen som bakom element och stuckaturer i taket.

Packa dina tillhörigheter i flyttkartonger och töm lägenheten på saker så långt det är möjligt. Se till att du har trasor, mopp, skurhink, dammsugare, stege, toalettborste och rengöringsmedel till hands. Tänk också på att börja din flyttstädning i god tid, kök och badrum brukar vara det som tar längst tid att rengöra.

Rengör rum för rum. När du är klar i ett rum stäng dörren och gå vidare till nästa rum. Då vet du var du städat och slipper göra om det. Börja med de utrymmen du nyttjar minst. Tänk dig att du ”backa dig ut ur lägenheten” rum för rum för att avsluta i hallen.

Städa uppifrån och ner

Börja med att rengöra tak, skåp och väggar innan du torkar listor och golv. Bryt om möjligt strömmen när du torkar av väggkontakter. Annars använd endast en torr trasa. Se till att allt som hör till lägenheten finns på plats, till exempel hatthylla och gardinstänger. Kom ihåg att tömma och städa lägenhetsförråd och ev balkong/uteplats samt ta bort ev cyklar och andra tillhörigheter från gemensamma förråd och parkeringar.

Checklista för alla rum

  • Plocka bort eventuella klistermärken, spikar eller tavelkrokar samt återställ eventuella hål.
  • Rengör på och bakom alla element.
  • Putsa fönstren både in- och utsidan samt mellan glasen inklusive persienner.
  • Torka av alla fönsterbleck, fönsterkarmar och andra snickerier.
  • Torka av all fast inredning som tillhör bostaden, hatthylla garderober och skåp och innerdörrar, glöm inte handtagen.
  • Torka av tak och väggar, inklusive väggkontakter och strömbrytare, bryt strömmen först.
  • Våttorka golvet

I kök gäller:

  • Rengör i och runt spisen, dra ut spisen om det är möjligt för att även kunna rengöra på väggen bakom.
  • Rengör spisfläkt och ev kryddhyllor.
  • Rengör kyl, sval och/eller frys, både in- och utvändigt samt bakom. Frosta av frysen.
  • Torka av alla skåp, in- och utvändigt. Rengör diskbänk och vask från såväl fett som kalkavlagringar.
  • Kom ihåg att det är lika viktigt att rengöra vitvaror som övriga delar av köket.
    Bästa tipset att få bort lukt i kylen: Fyll ett glas med ca 1 dl ättika. Låt stå i kylskåpet ett dygn.
  • Du kan också öppna en burk med bikarbonat och ställa i kylen. Det brukar räcka. När du är klar stäng av strömmen och lämna alla dörrar och luckor på glänt.

Badrumssmuts kan sitta hårt:

  • Torka av alla badrumsskåp, både på in- och utsidan
  • Rengör i och omkring toalettstol och handfat.
  • Torka av alla rör och vattenledningar
  • Rengör i dusch och/eller badkar, inklusive alla väggar och kakelfogar.
  • Rensa golvbrunn och vattenlås till handfat, dusch och badkar.
  • Använd ett rengöringsmedel som klarar både fett och kalk utan att du behöver skrubba.
  • En gammal tandborste kan underlätta att komma åt i fogar och hörn.

Fler tips!

Det finns mängder av bra husmorstips på hur man städar både effektivt, ekonomiskt och miljösmart. Googla på flyttstädning, så får du massor av bra tips och råd.

Vill du beställa offert på flyttstädning? Då söker du istället på Flyttstädning Göteborg.

I samband med att du säger upp din lägenhet bokas en tid med din bovärd för en förbesiktning. Ni går då igenom lägenheten rum för rum och checkar av dess skick.

Eventuella skador och onormalt högt slitage som uppstått under tiden du bott i lägenheten har vi som hyresvärd rätt att ta betalt för. Exempel på sådant slitage är om det är ritat på väggarna, hål i en dörr, fettfläckar på tapeten, extremt många eller stora hål efter tavlor o dyl.

Om tak och snickerier är målade i andra färger än vitt eller om parketten blivit vattenskadad av exempelvis en blomkruka kan du också bli ersättningsskyldig.

Du har alltid möjlighet att själv reparera skadan fackmannamässigt innan du flyttar. Om du inte åtgärdar skadorna fakturerar vi dig efter att ditt hyresavtal upphört.

Vid besiktningen ska samtliga nycklar till lägenhet, allmänna utrymmen, tvättlås samt postbox finnas framme alternativt noterade på lista eller fotograferade så att du och förvaltaren kan gå igenom vilka nycklar du har.

Avflyttningsdagen är den första i månaden före kl.10.00. Skulle dagen infalla på en lördag, söndag eller helgdag är det nästkommande vardag som gäller.

Det är även då som nycklarna ska lämnas i vår reception på Stampgatan 15. Lämnas inte nycklarna in, eller om det saknas originalnycklar, kommer låset att bytas och kostnaden debiteras dig.

Skulle tidigare tillträde vara aktuellt, där du och den inflyttade hyresgästen kommit överens om en dag innan kontraktsdatumet upphör, bör denna överenskommelse vara skriftlig.

Du rekommenderas även att behålla din hemförsäkring då du är ansvarig för lägenheten tills ditt kontrakt löper ut.

Oavsett när avflyttning sker ska samtliga nycklar alltid lämnas in hos stiftelsens reception.

Kom ihåg! På avflyttningsdagen ska alla utrymmen du hyrt vara tömda och städade. Vid utebliven eller ej godkänd städning debiteras du för kostnaden av en flyttstädning.  

Nycklar, taggar och/eller fjärrkontroller till garage återlämnas till oss på stiftelsens kontor senast kl 10.00 den dag hyresavtalet upphör.

Om avtalet upphör att gälla på en helg eller helgdag lämnas nycklar närmaste efterföljande vardag senast kl 10.00.

   

   

   

   

   

Blanketter för uppsägning

Öppnas som pdf

 

Städchecklista - lämnas tillsammans med nycklarna på avflyttningsdagen

 

Överenskommelse om övertag av utrustning - lämnas tillsammans med nycklarna på avflyttningsdagen

Ibland kan en avflyttande och en inflyttande hyresgäst göra upp om övertag av extra utrustning i lägenheten. Det kan till exempel gälla persienner, beslag, rullgardiner eller garderober som normalt inte hör till lägenheten. Skriv ned vilken överenskommelse om övertaget ni gjort i blanketten nedan, så slipper vi eventuella missförstånd.